Beiersdorf vergroot haar marktaandeel

Beiersdorf blijkt last te hebben van wisselkoerseffecten. Rekende de onderneming begin dit jaar nog moeiteloos op groei. De uitgebrachte cijfers vertellen over het eerste half jaar een wat genuanceerder verhaal.

Autonome omzetgroei

Beiersdorf drijft vooral op bekende merken als Nivea, Eucerin, Labello en Hansaplast. Aan het begin van dit jaar voorzag het concern vooral groei. Wordt naar de vergelijkbare omzet van het bedrijf gekeken, dan was in het eerste half jaar die groei in omzet inderdaad aanwezig. De autonome omzet steeg met 2,8 procent en dit was het gevolg van groei in alle regio’s waarin Beiersdorf actief is. Toch heeft het bedrijf last van externe effecten. De wisselkoersen spelen Beiersdorf namelijk nogal wat parten. Als gevolg hiervan werd een dalende omzet zichtbaar met 1,3 procent. In euro’s kwam die omzet over het eerste half jaar uit op 3,36 miljard.

Stijgende operationele marge

Toch ligt het bedrijf op een goede koers. Onderliggend was namelijk een stijging van de operationele marge te zien. Deze steeg van 14,9 procent naar 15,3 procent. Beiersdorf liet trots weten opnieuw marktaandeel te hebben gewonnen, terwijl de marktomstandigheden soms erg uitdagend waren. Met name de bekende merken vormen voor Beiersdorf een factor waar sterk op wordt ingezet. Daarbij gaat het bedrijf innovatie niet uit de weg en zoekt het zijn weg in opkomende markten. Het grootste deel van haar omzet haalt Beiersdorf tot nu toe uit Europa en Noord-Amerika.

Cijfers doen het aandeel geen goed

Het aandeel Beiersdorf schommelt sinds begin dit jaar tussen circa 75 euro en 85 euro. De bekendmaking van de cijfers had op de koers een matigend effect. Zo bereikte het aandeel op dinsdag 2 augustus nog een mooie waarde van 84,82 euro. Hierna zakte de waarde vrij sterk in. Op vrijdag 5 augustus sloot het aandeel Beiersdorf op een koers van 81,65 euro.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *