Berichten uit Beieren

BMW ondergaat een wisseling in het management. De 48-jarige Karsten Engel keert terug als topman bij BMW. Of hij zich gaat ontfermen over het Duitse beleid of zich met BMW wereldwijd gaat bemoeien, is nog niet zeker. Op beide functies is namelijk nog een toppositie te vergeven. De reddende Engel is geen nieuweling bij BMW. Toen hij in 2005 het bedrijf verliet, had hij al 20 jaar BMW-ervaring opgedaan. Tegelijk met het managementnieuws kwam het nieuws dat BMW weer wat gaten in de markt gaat opvullen.

Na het segment van de Range Rover met succes te hebben bestormd, lanceerde BMW een segmentje lager nog een ‘SAV’, BMW’s benaming voor de SUV. Als klap op de vuurpijl heeft BMW voor 2008 een Coupé-achtige four wheel drive (onder de soortnaam ‘SAC’) gepland staan om het PC Hooft-modellengamma naar boven toe completeren. Maar de laatste tijd wordt de wereld overspoeld met Tiguans, Captiva’s en andere nog gunstiger geprijsde terreinauto’s met smetvrees. Dan kun je als premiummerk niet achterblijven… Dus heeft BMW voor 2010 een heuse X1 op stapel staan. Gedurfd, gezien de reacties op de X3.

Kijkend naar de impressie kun je nauwelijks anders denken dan dat BMW de 1-serie een beetje in de hoogte heeft opgerekt. Het lijkt alsof het design zich wel leent voor deze truc. Deze impressie vertoont trouwens gek genoeg vrijwel geen gelijkenissen met de eerder op internet verspreide impressies die, eerlijk gezegd, een iets ruigere, dikkere en aantrekkelijkere auto lieten zien. En hoe zit het met de achterkant? Vreemde achterlichten, zo op het eerste gezicht… Toch moet gezegd worden dat de poging geslaagder is dan die van de X3.

De X1 zal voor veel componenten leentjebuur spelen bij Mini, waar ook een SUV in de maak is. Verwacht voor de rest een hoop 1-serie. Het interieur zal veel op dat van de kleinste BMW lijken, net als het motorenaanbod. Dat betekent een topversie met dik 300 pk onder de kap Door toepassing van de nieuwste Efficient Dynamics technologie zal de X1 ervoor zorgen dat geen druppel benzine meer dan het noodzakelijke wordt verspild tijdens een rit.

Met de hierboven afgebeelde X6 op stapel en hardnekkige geruchten dat BMW ook de kleine Isetta weer een nieuw leven wil inblazen lijkt het erop dat BMW binnen enkele jaren elk gat gedicht heeft in de markt. Handige zet(ten) van BMW, of een recept voor kannibalisatie?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *