Campari en Grand Marnier samen verder

Vorige week dinsdag werd bekend dat twee grote namen op drankengebied het plan hebben om samen te gaan. Het Italiaanse Campari zal het exclusieve Franse Grand Marnier overnemen voor 684 miljoen euro.

Koers van Campari schiet de lucht in

Beide bedrijven hebben al een lange geschiedenis achter zich liggen. Campari werd in 1862 opgericht in de Italiaanse stad Milaan. Grand Marnier ontstond als drank in 1880 in het familiebedrijf Marnier dat in 1827 werd opgericht. De familie heeft nog steeds een controlerend belang in Grand Marnier en is met de overname akkoord gegaan. De prijs die Campari biedt lijkt erg goed te zijn. Per aandeel wordt 8,05 euro geboden. Dat is een prijs die bij de koers van het aandeel een schok teweeg bracht. Die koers lag op het moment dat het bod bekend werd gemaakt ruim 60 procent lager. Op donderdag 17 maart schoot hij direct omhoog van 5,02 euro naar 8,35 euro, om vervolgens op vrijdag 18 maart nog verder door te stijgen naar 8,74 euro.

Grand Marnier populaire mixdrank in de VS

Campari groeit de laatste jaren sterk. Deels komt dit ook door overnames. Wereldwijd heeft de onderneming nu een marktaandeel van circa 1 procent. Het merk Grand Marnier is de laatste jaren vooral in de VS flink gegroeid. De sinaasappellikeur op basis van Cognac is daar als mixdrank erg populair onder een jong publiek. Met name beroemdheden als Madonna en Carrie Bradshaw hebben hieraan bijgedragen. Van de omzet ter grootte van 152 miljoen euro, haalt Grand Marnier meer dan de helft uit de VS.
Met de overname van Grand Marnier zal ook de distributie van het merk in de handen van Campari overgaan. Het bedrijf krijgt deze rechten tot 2021 met een recht op verlenging met 5 jaar. Campari zal sterk inzetten op de groei van Grand Marnier. Het bedrijf is van mening dat de distributie op dit moment niet efficiënt genoeg gebeurt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *