Dit is hoe reclame zonder dat jij het doorhebt invloed heeft op je consumentengedrag

Een goede reclame haakt met verschillende psychologische technieken in op processen die zich grotendeels buiten ons bewustzijn afspelen. Het is gebleken dat je, als je afgeleid bent, de soms absurde claims van reclames als waarheid internaliseert. Als je een reclame ziet, merk je hier niet veel van – totdat je ineens de winkel uitloopt met Dove douchegel en Gilette scheermesjes. Lees verder als je benieuwd bent naar hoe dit werkt.

De krachtige afleider

Een afleider is een element uit een reclame wat alle aandacht opeist, zodat de reclameboodschap beter bij je aankomt. Als je beroemde mensen inschakelt die jouw product aanprijzen, wordt je aandacht hierdoor volledig in beslag genomen. Om deze reden kun je je dan minder goed bewapenen tegen de (niet rationele) claim (‘het beste product voor vrouwen’) die hierop volgt. Er zijn ook andere manieren om consumenten af te leiden. Denk aan humor, een makkelijke manier om kijkers een boodschap te laten aannemen. Andere effectieve middelen zijn muziek, storytelling of product placement, waarbij een bekend product te zien is in een film of serie.

Waar het wel en niet voor werkt

Een zekere mate van afleiding blijkt erg goed te werken voor producten die de consument op gevoel aanschaft. Denk aan alle producten uit de supermarkt, kleding, maar ook auto’s en vakanties. Een moment waarop het niet handig is om de aandacht af te leiden van reclameclaims, is wanneer er voor de claims wel gebruik is gemaakt van weloverwogen argumenten en de ontvanger de boodschap graag wil verwerken. Voorbeelden van zulke gevallen zijn producten en diensten als zakelijke oplossingen, technische producten en verzekeringen.

De boodschap

Ter conclusie: je wordt dagelijks gebombardeerd met een grote hoeveelheid reclame, die (onbewust) veel invloed op je uitoefent. Dit gebeurt doordat het je aandacht afleidt van bepaalde emotionele elementen, zodat je de boodschap, nadat je er herhaaldelijk aan blootgesteld bent geweest, met het merk in kwestie associeert.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *