Modehuis Prada moet hard aan de slag

Het Italiaanse modehuis Prada moet op dit moment alle zeilen bijzetten. Voor het eerst sinds de beursgang in 2011 daalde de omzet. Tegelijk daalde ook de operationele winst en de nettowinst van dit luxe modehuis.

Omzet en winst flink gedaald

De cijfers die eind augustus werden gepubliceerd liegen er niet om. De omzet over het eerste halfjaar van 2016 ging met 14,8 procent omlaag en kwam uit op 1,55 miljard euro. De operationele winst van het concern daalde met maar liefst 27 procent tot 231,7 miljoen euro. De nettowinst die overbleef ging ook een stuk omlaag. Met 24 procent maar liefst, waardoor hij uitkwam op 141,9 miljoen euro.

Spreiding over vrijwel alle afzetgebieden

De omzetdaling was gespreid over alle afzetgebieden van het bedrijf. Alleen Groot-Brittannië bleek een positieve uitzondering. Als gevolg van de daling van het Britse pond, steeg in dat land juist de omzet. China, Hongkong en andere Aziatische landen deden het slecht. In dit deel van de wereld zakte de omzet met maar liefst 22 procent. Een belangrijke reden waarom bijvoorbeeld in Europa de omzet met 20 procent daalde, is gelegen in de angst voor terroristische aanslagen. Het toerisme is hierdoor teruggelopen en daarmee samenhangend ook de verkoop van luxe Prada producten.

Kosten besparen en nieuwe markt aanboren

Natuurlijk wordt er bij Prada flink nagedacht over mogelijkheden om het tij te keren. Om te beginnen wil het modehuis haar kosten flink reduceren. Zo wordt er al minder geadverteerd, maar dit is natuurlijk niet voldoende om het merk te vitaliseren. Eén van de mogelijkheden om de omzet te verhogen is door nieuwe markten aan te boren. Prada heeft daarom besloten meer te gaan inzetten op de jeugd. Vermoedelijk hangt hiermee het besluit samen om naast het zeer luxe tassen segment ook iets goedkopere modellen te gaan verkopen.

Meer online verkoop en focus op Azië

Topman Patrizio Bertelli gaf bij een toelichting op de cijfers aan dat 2016 voor Prada het jaar van de omslag zal worden. Tot nu toe stelde de online verkoop van Prada weinig voor. Het merk was er geen voorstander van, maar heeft nu begrepen dat het met haar tijd mee moet gaan. Doelstelling is om de online omzet iedere drie jaar te verdubbelen. Deze neemt nu nog geen grote vormen aan, want als deel van de omzet komt de online verkoop slechts uit op 2 procent. Maar het merk toont met haar driejaarlijkse verdubbelingsdoelstelling duidelijk ambitie.
Vooral de Aziatische landen zullen met een eigen online platform extra aandacht krijgen. Bovendien zal de Prada kleding worden verkocht via online kanalen die ook andere merken verkopen. Ook de sociale media zullen actief worden betrokken bij het opkrikken van de verkoop. Hoe dat precies gaat gebeuren is nog niet bekend.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *