Muziekdienst Spotify groeit als kool

Het streamen van muziek via internet is uiterst populair. Het in Luxemburg gevestigde Zweedse digitale muziekbedrijf Spotify profiteert hiervan. In 2015 nam de omzet op explosieve wijze toe. Wat nog een beetje achterblijft is het maken van winst.

Bijna verdubbeling van abonnements-inkomsten

Spotify is een muziekdienst waar gebruikers gratis naar kunnen luisteren. Dit maakt de toegang tot de dienst laagdrempelig. Natuurlijk ziet Spotify haar gebruikers uiteindelijk het liefst toetreden als abonnee. Als die naar de muziek luisteren horen ze geen reclameboodschappen meer. Het aantal gebruikers van Spotify stond eind 2015 op 89 miljoen. Er werd door 28 miljoen gebruikers ook daadwerkelijk voor een abonnement betaald. In maart van dit jaar waren er daar alweer 2 miljoen bijgekomen en passeerde het aantal betalende gebruikers van Spotify de grens van 30 miljoen.
In 2015 brachten de abonnementen 1,74 miljard euro op. Op ongeveer 230 miljoen euro na betekende dit een verdubbeling van de abonnementsinkomsten ten opzichte van 2014. Binnen de omzet van Spotify was ook sprake van een verdubbeling van de advertentie-inkomsten ten opzichte van 2014. De totale jaaromzet over 2015 kwam hierdoor uit op 1,95 miljard euro.

Toch een verlies over 2015

Spotify kan inmiddels in 60 landen worden beluisterd. Ook is er een samenwerking met Twitter aangegaan. Zo kunnen korte fragmenten rechtstreeks in een tweet worden geïntegreerd. Spotify ontwikkelt doorlopend nieuwe diensten voor haar gebruikers. De voortgaande uitbreiding in internationaal verband en de ontwikkeling van nieuwe diensten kosten natuurlijk veel geld. Bovendien wordt het grootste deel van de behaalde omzet doorgegeven aan de muziekindustrie in de vorm van de betaling van royalty’s. Over 2015 beliep dit bedrag 1,63 miljard euro.
Het is daarom niet verwonderlijk dat Spotify op haar omzet nog steeds verlies draait. Dit verlies liep in 2015 zelfs nog een stukje op. Bedroeg het in 2014 nog 162,3 miljoen euro, over 2015 kwam het verlies uit op 173,1 miljoen euro. Natuurlijk houdt Spotify concurrerende muziekdiensten zoals die van Apple goed in de gaten. Hier zijn op dit moment zo’n 13 miljoen betalende luisteraars bij aangesloten.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *