Online adverteren gaat veranderen

Als consument zal je binnenkort gaan merken dat onlineadvertenties anders worden dan je altijd gewend was. Volgens veel grote merken is de impact van de advertenties namelijk helemaal niet zo groot als het allemaal wordt voorgesteld. Dit betekent dus dat op zoek gegaan wordt naar nieuwe wegen. Vooral de grote aanbieders van onlineadvertenties, Google en Facebook, gaan hier wel het een en ander van merken de komende tijd. Sommige voorspellen zelfs dat de markt zoals hij nu is volledig gaat verdwijnen in de komende jaren. Wat merk je hier als consument dan eigenlijk van als het zo ver is?

Minder advertenties

De belangrijkste conclusie die inmiddels te trekken is na enkele jaren aan online-advertentiedata te hebben verzameld, is dat bijna de helft van de reclame-uitingen in zijn geheel niet gelezen worden. Dit heeft dus als gevolg dat een groot deel van de advertenties simpelweg zal gaan verdwijnen. De uitingen die niet werken, of die op plekken staan waar ze niet werken zullen stapsgewijs geschrapt gaan worden. Als consument heb je daar dan ook geen last meer van. Grote producenten hebben bijvoorbeeld hun budget al flink verlaagd om deze reden. Dit zal dus ook zijn weerslag hebben op de manier waarop de consument internet zal beleven.

Adblockers en andere maatregelen

Een andere reden waarom online minder advertenties te zien zullen gaan zijn is de opkomst van de adblocker. Daardoor worden ze toch al weggedrukt bij internetters die de software hebben geïnstalleerd. Dit betekent dus dat andere manieren om de consument te bereiken veel belangrijker gaan worden. De simpele banner op een website is gewoon niet langer de manier waarop een bedrijf zijn doelen en doelgroepen kan bereiken. Door de verandering in de manier waarop de consument naar de advertenties kijkt zijn ook de adverteerders flink anders gaan kijken naar de markt. Dit is dus ook terug te zien in de komende tijd.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *