Positieve cijfers Air France-KLM geheel aan Nederlanders te danken

KLM heeft het afgelopen jaar beter gepresteerd. De operationele winst werd met meer dan 75 procent opgeschroefd (681 miljoen euro in 2016 tegen 384 miljoen een jaar eerder). Ondertussen presteert de Franse tak beduidend slechter. Een ongezonde situatie, zo vindt topman Jean-Marc Janaillac.

Fransen laten afweten

Vandaag werden de cijfers gepresenteerd. Deze laten een duidelijk verschil zien tussen de Nederlandse en de Franse onderdelen van het concern. Waar KLM de winst flink wist te verhogen, lieten de Fransen het afweten. Aan hun kant zakte de winst met 13 procent. De operationele winst van de gehele groep ging er ongeveer een derde op vooruit, en meet onderaan de streep 1,05 miljard euro. Netto hield de groep hier 792 miljoen euro aan over, 674 miljoen meer dan een jaar eerder. Transavia wist eindelijk uit de rode cijfers te komen en draaide dit jaar quitte. Al met al was KLM-directeur Pieter Elbers content met het resultaat. Hij prees zijn ‘KLM’ers’ die voor dit goede resultaat hebben gezorgd.

Stakingen en aanslagen

Volgens de Franse financieel directeur Frédéric Gagey waren aan de Franse kant vooral de stakingen en recente aanslagen funest voor de resultaten. Door de terroristische aanslagen in Parijs en Nice daalde Frankrijk voor veel reizigers op de favorietenlijst. Zelfs de 1,5 miljard euro lagere brandstofkosten konden het tij niet meer keren voor Air France. Gelukkig laat de eerste maand van 2017 een stijgende lijn zien, ondanks nog steeds dalende ticketprijzen.

Hand op de knip

Toch moet er volgens Air France-KLM nog steeds bespaard worden. Eerder gaf de Franse minister van Transport Alain Vidalies in een interview aan Air France te willen bijspringen indien nodig, omdat nog steeds geld wordt toegelegd op de langeafstandsvluchten. Geen slimme zet volgens luchtvaarteconoom Hans Heerkens, aangezien dit Air France de stimulans zou kunnen ontnemen om iets aan de situatie te doen.

Meegesleurd

Heerkens spreekt bovendien zijn angst uit dat Air France de Nederlandse maatschappij nog wel eens mee zou kunnen sleuren in zijn val. Tot nu toe blijven de gewenste bezuinigingen uit bij de Franse maatschappij, omdat diens piloten met stakingen roet in het eten blijven gooien. Een eensgezindheid tussen directie en piloten zoals KLM die kent, is er bij Air France nog niet te bespeuren.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *