Steeds meer nieuwe vormen van sparen

Hoewel de banken nog altijd niet met hun rente willen werken om spaarders vast te houden zijn er allerlei andere partijen die hier een gat in de markt in zien. Er komen daardoor steeds meer nieuwe vormen van sparen van de grond. Vooral commerciële bedrijven zien grote kansen om spaarprogramma’s te ontwikkelen waarmee zij hun klanten kunnen binden en extra’s kunnen bieden. Vaak zijn het opvolgers van oude spaarprogramma’s die worden aangepast aan de moderne tijd, maar soms betreft het ook hele nieuwe ideeën. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld te vinden in supermarkten waar de digitalisering is ingezet.

Zegeltjes plakken
Het was vreemd genoeg bij ene flink aantal supermarkten nog altijd zo dat er zegeltjes geplakt moesten worden. Meer en meer supermarktketens kiezen er echter voor om digitale vormen toe te passen om het gemakkelijker te maken voor de klant. De digitale credits die worden verzameld ter vervanging van de zegeltjes hebben vaak een flinke waarde. De ‘rente’ hierop is vaak vele malen hoger dan er bij banken verkregen kan worden. Dit maakt het investeren op deze wijze wel heel interessant voor de klanten. Bovendien maakt het digitaliseren het mogelijk voor supermarkten om ook andere vormen van digitalisering toe te passen en te koppelen.

Aanvulling of vervanging
Vooralsnog zijn de spaarsystemen nog altijd vooral een aanvulling zoals zij dit altijd al waren. Veel partijen denken echter na over manieren waarop zij ter vervanging van een spaarrekening kunnen gaan dienen. Dit kan echter lastig zijn omdat er dan een flink aantal regels met betrekking tot het bankwezen gaan gelden. Die gelden niet voor de spaarsystemen die de commerciële bedrijven nu aanbieden. Dit zorgt er dus ook voor dat de kosten niet onnodig ver oplopen omdat er aan allerlei extra voorwaarden voldaan moet worden. Vooralsnog is er van vervanging dus geen sprake.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *