Sterk opwaartse lijn bij Ikea

Bij het wereldwijd opererende woonwarenhuis Ikea gaan de zaken voorspoedig. Begin september sloot het bedrijf haar gebroken boekjaar af en presenteerde een flinke omzetgroei.

Veel groeipotentie in het verre oosten

De omzet van Ikea groeide het afgelopen boekjaar met 7,1 procent tot een bedrag van 34,2 miljard euro. Ambitieus als altijd liet Ikea blijken dat ook dit forse omzetcijfer altijd weer voor verbetering vatbaar is. Ikea verwacht vooral veel omzetgroei in het verre oosten te kunnen boeken. Sinds de tweede helft van de jaren ’90 is Ikea actief in China. Het opende daar tot nu toe 21 winkels en wil de komende jaren dit aantal versneld verder uitbreiden. Ook het land India staat bij Ikea op het verlanglijstje. De economische ontwikkeling is er gunstig en Ikea opent er volgend jaar haar eerste woonwarenhuis. Dit zal dan nog maar het begin zijn, want het bedrijf streeft ernaar om in 2025 in India 25 woonwarenhuizen te exploiteren.

Terugval in Rusland

Afgelopen jaar bezochten 783 miljoen klanten een Ikea vestiging. Duitsland bleef daarbij het belangrijkste afzetland, terwijl de Verenigde Staten een tweede plaats bezetten. Het land Servië krijgt binnenkort een eerste eigen vestiging en alleen Rusland liet terugvallende verkopen zien.

Online groei heel flink

Ook op het gebied van de schaal speelt Ikea met nieuwe methoden. Zo opende het bedrijf het afgelopen jaar meer ‘Pick Up & Order-points’ dan gewone vestigingen. Bij deze punten kunnen klanten zelf hun online bestelde spullen ophalen. Overigens groeit ook het online bestelproces bij Ikea duidelijk. Het afgelopen jaar met maar liefst 28 procent. Hierdoor maakt de online omzet nu voor 4 procent deel uit van de totale omzet van Ikea. In euro’s kwam de online omzet uit op 1,4 miljard. Ikea is op dit moment in de helft van haar vestigingslanden online aanwezig. Vanaf de maand december zal ook de Spaanse consument online kunnen gaan bestellen bij Ikea.

Omzet en belastingconstructies

Met al haar inspanningen zet Ikea in op een jaaromzet van 50 miljard euro in 2020. Zowel de nieuwe woonwarenhuizen als de zich ontwikkelende online verkoop moeten hieraan bijdragen. Na Apple, Amazon, Starbucks en Fiat is Eurocommissaris Vestager van Mededinging nu ook een onderzoek gestart naar de belastingconstructies waar Ikea mee werkt. Het onderzoek bevindt zich nog in het beginstadium.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *