Succesvol kwartaal voor Nike

Eind augustus sloot sportfabrikant Nike succesvol haar fiscale eerste kwartaal af. De omzet nam flink toe en ook de nettowinst steeg aanzienlijk.

Flinke omzet- en winststijging

Er waren afgelopen zomer wereldwijd veel sportevenementen, waarvan de Olympische Spelen één van de topgebeurtenissen was. Dit deed de omzet van het merk bepaald geen kwaad en liet deze stijgen tot 9,1 miljard dollar. Hiermee werd een stijging zichtbaar van maar liefst 8 procent ten opzichte van vorig jaar. De nettowinst steeg ook met een flink percentage van 6 procent en kwam uit op 1,3 miljard dollar. Omzet- en winststijging waren goed gespreid over het bedrijf en vonden plaats in alle categorieën.

Tegenvallende ordergroei

De groei van het aantal orders tot januari 2017 viel analisten wat tegen. Deze komt uit op 5 procent, terwijl vorig jaar nog 9 procent en in het afgelopen kwartaal 8 procent groei werd geboekt. De vraag naar Nike’s producten lijkt hierdoor iets lager te liggen dan waarop werd gehoopt. Wordt naar de winst per aandeel gekeken, dan kunnen beleggers tevreden zijn. Deze winst per aandeel kwam uit op 0,73 dollar, terwijl analisten slechts 0,56 dollar hadden verwacht.

Online verkoop stijgt heel stevig

Met name online heeft Nike de wind flink mee. Wanneer het bedrijf iets online verkoopt, schakelt het daarmee de tussenhandel uit. Deze zogenaamde ‘direct-to-consumer’ verkopen stegen flink. De omzet die via internet werd gegenereerd steeg met maar liefst 49 procent. Worden ook de eigen fysieke winkels voor de stijging meegeteld, dan steeg de directe verkoop aan consumenten met maar liefst 22 procent. Nike streeft ernaar om in 2020 online 7 miljard dollar omzet te genereren. Hiertoe worden in de online kanalen doorlopend nieuwe innovaties doorgevoerd.

Nike brengt zelfstrikkende schoen uit

Zelfstrikkende Nike schoenen zijn bekend uit de jaren ’80 filmcyclus ‘Back tot the future’. Het lijkt er op dat Nike zo’n zelfstrikkende schoen nu werkelijk op de markt gaat brengen. Op 28 november zal de ‘HyperAdapt’ schoen in de verkoop gaan. De oplage is klein en het kopen van de schoen kan alleen op afspraak plaatsvinden. Met de verkoop zal eerst alleen in de Verenigde Staten worden gestart.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *