Supermarktketen Vomar bouwt aan nieuw concept

De Noord-Hollandse supermarktketen Vomar met ook vestigingen in de provincie Utrecht, heeft het afgelopen jaar het roer volledig omgegooid. In haar streven om weer een ‘echte voordeelmarkt’ te zijn, worden ingrijpende veranderingen in haar winkelformule doorgevoerd.

Kleiner assortiment en volledig zelfbediend

Vomar heeft 64 winkels maar is ook online zeer actief. De e-commerce shop is nieuw en volledig gebaseerd op de winkelvestigingen die zijn omgebouwd naar het nieuwe concept. In dit nieuwe concept overheerst de kleur rood. Uit het assortiment zijn zo’n 2.000 producten gehaald, waardoor er een supermarktaanbod van circa 10.000 producten is overgebleven. Het eigen label is uit de verkoop genomen en afdelingen waar bediend wordt zijn verdwenen.

Lagere prijzen

Ook op prijs wordt door Vomar sterker geconcurreerd, want het prijsniveau is flink gedaald. Op het gebied van brood, vlees, aardappelen, groente, fruit en kaas wordt supermarktketen Lidl als lichtend voorbeeld gezien. Met de verkoop van deze producten wil Vomar zich graag met die keten gaan meten.

Winkels en online verkoop gekoppeld

Bijzonder is de onlosmakelijke combinatie van het nieuwe winkelconcept en de nieuw opgezette online winkel van Vomar. Sinds afgelopen week werd de online verkoop in het verzorgingsgebied van Amsterdam gelanceerd. Op de website is het complete assortiment te vinden dat ook in de winkels met de rode formule te verkrijgen is. Maar daarnaast heeft deze nieuwe online service een bijzonder sterk punt: wordt namelijk op de dag voor 12.00 uur besteld, dan worden de boodschappen diezelfde dag nog aan het begin van de avond thuisbezorgd. Natuurlijk kunnen de boodschappen ook worden opgehaald. De uitrol van pick-up points zal de komende maanden gaan plaatsvinden. Natuurlijk bestaat bij de directie het voornemen om de online verkoop verder landelijk uit te rollen. Maar hiermee wordt nog even gewacht.

Hoge kwaliteit vlees

Intussen let Vomar ook goed op de kwaliteit. Zo streefde de keten vorige maand grote concurrent Albert Heijn voorbij met de verkoop van ‘Beter Leven Keurmerk’ varkensvlees. Ook zal met ingang van 1 september 2016 de zogenaamde ‘plofkip’ uit het assortiment zijn verdwenen. Ondertussen maakte commercieel directeur Arie van Doesburg een doorstap naar een nieuwe functie buiten het bedrijf. Hij stapte over naar levensmiddelengroothandel Boon in Sliedrecht.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *