Vreemde ontwikkelingen bij de Oosterburen

Zoals Ajax en Feyenoord nooit samengaan, Haring en slagroom bij menig gastronoom niet op dezelfde boterham te vinden zijn en Bush en Saddam (toen hij nog leefde) nooit samen werden gespot op een terrasje, lijkt er in autoland een nogal onwaarschijnlijke samenwerking te ontstaan. De Propeller en de Ster, beter bekend als respectievelijk BMW en Mercedes, willen hun krachten gaan bundelen.

Een echte BMW-fanaat krijgt antiperistaltische bewegingen in de slokdarm bij het zien van een Mercedes. De doorgewinterde Mercedesfan zal op zijn beurt liever de andere kant op kijken wanneer hij geconfronteerd wordt met een strakke Beamer. Beide merken lijken er toch anders over te denken en willen een conglomeraat starten dat verder gaat dan slechts een koddig stadsautootje, zoals de Fransen en de Japanners dat nog wel eens willen doen.

Door de toenemende kracht van Audi, dat lekker kan teren op Moeder Volkswagen en straks Porsche, kwamen BMW en Mercedes tot de conclusie dat het tijd werd om de strijdbijl te begraven. Norbert Reithofer van BMW en zijn ‘concullega’ Dieter Zetsche van Daimler zagen meer heil in het samenwerken dan het continu bevechten van elkaar.

Samenwerking tussen beide partijen vond al plaats bij de ontwikkeling van hybride SUV’s, waarbij GM ook om de tafel zat. Blijkbaar beviel dit goed, want de samenwerking zal behoorlijk uitgebreid worden. Op verschillende gebieden moeten beide merken er voordeel uit kunnen halen.

Ten eerste kunnen de merken samen producten uitbrengen. BMW zit verlegen om een hulpvaardig maatje voor Mini. Tegelijkertijd kan Mercedes wel wat extra handen gebruiken voor de nieuwe A/B-klasse. Een “1 plus 1 is 3” lijkt hier snel gevonden. Nadeel: de Mini en de Baby Benz zijn redelijk verschillende auto’s. Mercedes lijkt dan ook meer geïnteresseerd in het zetten van de A/B naast de 1. Het imago, de financiën en de strategie (het ding deelt geen onderdelen met andere modellen) kunnen wel een opkikker gebruiken.

Ten tweede wil BMW nog graag een nieuw merk op de markt zetten. Mercedes zit nog in de maag met bodemloze geldput Smart. De merkwaarden van Smart zijn echter nog helemaal sterk. Smart kan gebruikt worden door BMW als excuusmerk voor modellen die niet bij BMW of Mini passen.

Ook kunnen beide merken wat motoren uitwisselen of samen ontwikkelen. De 6 liter V12 is daar een goed voorbeeld van. Efficient Dynamics zal BMW in eigen huis houden, maar voor de basismotoren maakt het weinig uit. Hetzelfde geldt voor technologie: 2 weten meer dan 1, wordt wel eens gezegd. BMW’s vergaande kennis op het gebied van waterstofmotoren kan leuke resultaten opleveren als Mercedes daar de weetjes bijgooit die het merk met de Ster bezit op het gebied van brandstofceltechnologie.

Wat kun je verder nog delen? Kennis op het gebied van transmissies, allerhande elektronica, interieurdesign, noem maar op. Beide bedrijven hebben op verschillende gebieden nog wat informatie liggen.

Trouwe aanhangers van 1 van beide kampen zullen nog wel een nachtje of wat nodig hebben om van de schrik te bekomen. Vergelijk het met Almere: op papier zal het allemaal kloppen, maar gevoelsmatig blijft het toch knagen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *